onsdag 14 april 2010

Rocky road fudge...


Länge sen sist.... Hunnit med lite besök i min hemstad & bor just nu i ett hem där allt ska fixas till, så datorn har fått stå lite olämpligt till. Men nu är det dags att få munnen att vattnas... Ni som besökt bloggen tidigare vet att jag bjöd mina kollegor på lite mumma när jag var där & gästspelade en söndagskväll. Här är receptet på en supergod fudge som jag tycker passar året om - vissa använder sig bara av fudge till jul. Men what a shame att missa denna läckerhet årets övriga 51 veckor... Receptet hittade jag på nätet men kommer inte ihåg var eller vem som skrivit. TACK för denna receptgåva.

Till en aluminiumform, ca 20x25 cm (valfri storlek på bitarna) behövs
200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
25 g smör
1 burk (397g) kondenserad mjölk
2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl minimarshmallows
2 ½ dl osaltade, rostade jordnötter

Bryt chokladen i mindre bitar & tillsätt smör & kondenserad mjölk. Smält alltsammans över vattenbad & låt det bli en jämn smet.
När smeten svalnat något tillsätter du vaniljsockret. Jag brukar passa på att rosta de naturella jordnötterna i en stekpanna medan smeten svalnar lite. Låt nötterna få lagom med färg.
Blanda sist i minimarshmallows & jordnötter. Rör inte för mycket för då riskerar du att marshmallowsen smälter, vilket vore synd...
Bred ut smeten i formen & kyl i minst 4 timmar. Sen är det bara att njuta!

Kram Therese

3 kommentarer:

  1. ***Mumms*** Tack för Receptet!!!

    SvaraRadera
  2. Åh jag dreglar..ska göra denna ikväll! tack!!!
    mvh Sandra

    SvaraRadera