måndag 29 mars 2010

Ice cream cake med kolasås...



Gjorde ett besök på Hallon & Blåbärs blogg & hittade en fantastisk efterrätt som jag var tvungen att prova. O den rekommenderas varmt!

Till ca 10 bitar

2 l vaniljglass
1 påse (175 g) honungsrostade jordnötter (jag hittade inga så tog inga i)
180 g Kit Kat
200 Marabou mjölkchoklad, hackad

Kolasås:
45 g muscovadosocker
2 msk strösocker
150 g ljus sirap
30 g smör
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Ta fram glassen och låt den bli lite mjuk i 10-15 minuter.
Täck en springform med plastfolie & så att det hänger över kanterna (du ska täcka glasstårtan med den sen)
Slå sönder KitKat:en. Jag la den i en plastpåse & slog lite med en kavel tills jag tyckte bitarna var lagom stora.
Hacka mjölkchokladen i lagom stora bitar.
Lägg glassen i en assistent & rör ner det mesta av KitKat:en & mjölkchokladen (& jordnötterna om du har såna).
Häll glassmeten i springformen & täck den med folien. Ställ i frysen. Ta fram den 5minuter innan servering. När den ska serveras - vänd upp den på ett serveringsfat & ta bort folien.
Garnera med resten av choklad- & nötblandningen. Jag hade bara salta jordnötter hemma & vågade inte riktigt blanda det i glassen, men det var riktigt gott att äta som garnering. Det lite salta mot det söta... Ett tips!

Koka såsen precis innan du tar fram glassen så att den är varm när du serverar.
Låt socker, smör & sirap koka i ca 5 minuter. Rör sedan ner grädde & vniljsocker & låt småkoka ca 5 minuter till. Du kanske kan låta den koka en lite längre stund så den blir lite seg... Jag var nog lite snabb - den blev lite lös... Men jag kommer göra detta fler gånger så det finns möjligheter att testa på annat vis... TACK Hallon & Blåbär för detta härliga recept! Kolla gärna in hennes blogg för inspiration.


Lycka till!
Kram Therese

3 kommentarer:

  1. Mmmmm YUM! Så gott det såg ut, nu skriker magen efter glasss men nu är det dax för lunch! Jättefin blogg du har! Kram Emmeli

    SvaraRadera
  2. Åh va smarrigt de ser ut!....

    SvaraRadera