onsdag 14 juli 2010

Bättre saft har ingen haft....


... eller jo faktiskt... När jag för ett tag sedan tog mig i kragen efter mycket ord & liten verkstad & ställde mig & gjorde rabarbersaft var jag så nöjd. Det var så roligt & så enkelt... Det var ju bara det att jag brände det eländet till saft... Men, men. Det fick ju i alla fall hällas upp i flaska & sättas dit en liten etikett. För även om inte jag lyckades med denna saft så finns det säkert andra som gör det & då måste ju receptet in på bloggen - tillsammans med en bild på den förskräckliga saften...

Till 2 flaskor saft

1 kg rabarberstjälkar
1½ liter vatten
5 dl socker
2 tsk citronsyra
Saft av 2 citroner

Skölj & skär rabarbern i små bitar. Koka med vattnet ca 15 minuter. Rör inte om för då blir saften grumlig. (Gör då inte mitt misstag - att inte sänka värmen på plattan...)
Sila saften & släng rabarberresterna.
Koka ihop den silade saften tillsammans med socker, citronsyra & citronsaft. Låt svalna. Häll upp i väl rengjorda flaskor & förvara kallt. Späd efter smak.

Lycka till! Ha en skön kväll...
Kram Therese

2 kommentarer:

  1. den ser ju fin & god ut när man tittar på flaskan :)

    SvaraRadera
  2. ajdå... surt... bättre lycka nästa gång!

    SvaraRadera