söndag 28 februari 2010

Bästa blåbärscheesecaken....


När min son fyllde 1 år ville jag bjuda på något nytestat. Hittade en blåbärscheesecake i Leila Lindholms bok " A piece of cake" - väl värd att testa på... Mums!

Kexbotten
300 g digestivekex
150 g smält smör

Cheesecakesmet
600 g Philadelphiaost
2 ½ dl Kesella 10 %
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1 ½ dl blåbär (färska eller frysta)

Krossa kexen fint i en mixer & blanda med det smälta smöret. Tryck ut blandningen i en form med avtagbara kanter. Förgrädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. 175 grader.Låt sedan bottnen svalna.
Vispa Philadelphiaost & Kesella krämigt. Blanda sen i socker, majsstärkelse & vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget & sist vispgrädde.
Bryt chokladen i bitar & smält över vattenbad. Blanda ner chokladen i smeten.
Häll smeten på kexbottnen & strö över önskad mängd blåbär.
Grädda kakan i mitten av ugnen ca 40 minuter. Om kakan blir brunaktig - lägg över aluminiumfolie så att inte kakan blir för mörk.
Stäng av ugnen & låt stå i eftervärme ca 30 minuter. Servera kylskåpskall!

Denna är riktigt god! Blir godare dagen därpå tycker jag... Ska nu också testa att frysa den men det borde gå...

Lycka till & ha en skön söndag!

Kram Therese

5 kommentarer:

  1. Mmm, den såg god ut! Jag ska lägga den på minnet och har boken. Jag tycker att boken är superbra. :O)

    SvaraRadera
  2. Desirée Purbe Scholtz2 mars 2010 kl. 21:17

    Oj, oj, oj... Man får ju prestationsångest Therese! Vad du är duktig!! Alla kort är verkligen superfina. Jag saknar ord! Och alla recept ser underbart goda ut... Ser fram emot att testa de alla när min diet är över om några veckor. Måste ju ha något att fira med då... Nu när jag vet var du håller till, kan jag ju titta in med jämna mellanrum! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har något till dig inne på fixadinblogspots hemsida =)

    Under rubriken temabloggar ;)

    Ha det gott.... Penny

    http://fixadinblogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Har tittat på den i receptboken jättelänge!
    Kanske ska slå till och baka den till helgen! =)

    Ta hand om er alla!!!

    SvaraRadera